Alt klart for 5 deltakere på turen for "Dagsverk for Down" i Kragerø



Vi skal fiske, de som vil kan sove i lavvo, lære å lage bål, skyte med luftgevær eller padle i tråkajakk.


Lokasjon for turen vil være en hytte på idylliske Skåtøy der man har tilgang til båt, badeplass, senger, kano, kajakk, tråkajakk, fiskeplass og fine turområder.


Send en e-post til: martin_tf@hotmail.com hvis du eller din kommune er interessert i å få til en liknende helg/uke hos dere :-)


Les gjerne mer om turkonseptet "Supertur" fra turen til Revsjøene her: "Fantastisk aktivitetshelg"





Detaljert infomarsjon:

“SUPERDAGER” med Himmeljegerne, WalkOver og Dagsverk for Down

Vi inviterer til noen fantastiske dager med fysisk aktivitet, sunn mat og spennende friluftsopplevelser. Alle kostnader for mat, aktiviteter, opplevelser og overnatting er dekket av «Dagsverk for Down».

Turen vil foregå fra tirsdag 7.september 15.00 til og med torsdag 9.september klokken 15:00. Det trengs ingen forkunnskaper om friluftsliv eller spesielt utstyr for å delta. Himmeljegerne vil bistå med soveposer, lavvo, kanoer, båter med mer.


Arrangører: Organisasjonen “Dagsverk for Down” (www.ingridb.no/dagsverkfordown/) ledet og startet av Ingrid Bjørnov. Lars Martin Tannæs-Fjeld i “Himmeljegerne” (www.himmeljegerne.no) og friluftsguide Morten Johansen i “WalkOver AS” (www.walkover.no).


Hovedmålet med turen er kort og godt å: «Legge til rette for fysisk aktivitet ved hjelp av samarbeid, natur og friluftsliv» Vil du lese mer om mål, fokusområder og forskning omkring fysisk aktivitet kan du bla deg ned til bunnen av dette dokumentet. Fakta og viktige opplysninger:

Sted: Skåtøyveien 99, Kragerø

Hytta har kapasitet til å gjeste 10 personer. Vi anbefaler likevel å teste å sove ute i lavvoen eller teltet ettersom det både er spennende og gir en fin nærhet til naturen.

Skriv til oss om hvor dere ønsker å sove, vi anbefaler å sove ute i lavvoen eller telt for best mulig villmarksfølelse 😊 Aktiviteter: Tanken bak de forskjellige aktivitetene er at deltakerne skal oppleve og lære nye ferdigheter, bevege seg med en viss form for kondisjonsstyrkende aktivitet og å oppleve spennende kick i naturen. Vi vet av erfaring at vi må tilpasse aktivitetene til hver deltaker, samt justere intensitetsnivået på selve aktiviteten og at deltakerne får god tid til pauser mellom det vi ønsker skal skje.

  1. Padling med kano eller dobbel fotpadlerkajakk – Se film: LINK – «Tråkajakk»

  2. Fisking med garn og stang

  3. Sløye fisk + tilberede mat

  4. Lære om opptenning og båltyper

  5. Kose seg og spise ved bålet

  6. Evt. lage bannocks (bilde under)

  7. Deltakernes egne ønsker

  8. Skattejakt/turorientering med sunn premie

  9. Mulig: Sykkeltur med topptur og viltkamera


Dagsplan: Dette er kun et utkast – Presis tidsplan lages etter hvert som vi innhenter mer kunnskap om deltakerne og gruppen.


Tirsdag 7.sept:

Ankomst og innlosjering i telt, lavvo eller hytte. Vi kan ta en liten tur ut med båtene, samtidig som vi setter garn. Muligheter for å fiske med stang eller forsøke kano/fotpadler.

Vi lager middag og bruker litt tid på å bli bedre kjent med hverandre rundt bålet.


Onsdag 8.sept:

Vi starter dagen med å prøve kano og tråkajakk, samtidig som vi trekker garn. (Er det mye vind gjør vi kano/kajakkaktivitetene i Åsvika)

Båttur der vi ser etter sel, sjøfugl og dorger etter sjøørret.

På kvelden legger vi opp til en rolig aktivitet. Vi får da muligheten til å lære om bål og kanskje noen vi prøve seg på skyting med pil og bue og luftgevær.


Torsdag 9.sept:

Frokost 07.30

08.30 - Vannaktivitet og fisking til ca 11.30

11.30 - Lunsj

12-14.00 - Skattejakt som må være ferdig til 14.00

14.00-15.00 - Utrydding

Vi avslutter med en liten gåtur med innlagt skattejakt. Denne turen blir tilpasset deltakerne ut ifra guidenes vurdering fra tirsdag og onsdag. Turen avsluttes med en liten samling på brygga der man også har mulighet til å bade 😊

Mål – Fokusområder: Vi jobber med å skape mer fysisk aktivitet. Gjennom opplevelser, samarbeid og sunt kosthold finner vi stor glede i å se at disse tre faktorene skaper aktive og fine øyeblikk sammen med andre mennesker. I tillegg vet vi at dette igjen kan skape mer aktivitet ut ifra forskningen Marianne Nordstrøm har gjort ved Frambu senter for sjeldne diagnoser (LINK) Les mer her: https://www.dagbladet.no/mat/mamma-bekymret-seg-for-datterens-kamp-mot-kiloene-et-lofte-forandret-alt/68862454 Delmål/presiseringer:

  • Sunt kosthold

Kondisjon: At deltaker får minst 30 min moderat til hard fysisk aktivitet hver dag. Lære ferdigheter: Motiverer til videre fysisk aktivitet ifølge forskningen til Nordstrøm

Oppleve/sanse/wow: Motiverer til aktivitet samt gir deltakerne erfaringer knyttet til egen kropp/balanse og adrenalinkick.

Featured Posts
Recent Posts